Latest Entries »

Parti buih ataupun “Bubble party” dalam “mother tounge” aku adalah perkara yang sinonim di negara barat. Tapi dekat malaysia pun dah ada dah. Biasa la.. Malaysia kan negara membangun. kalau tiada pesta2 macam ni, kuno la. Tak up to date la kan. Tapi bukan tu yang aku nak ceritakan. Tapi nak cerita tentang pesta buih yang lain. mari kita merujuk hadith nabi ni..

“Akan terjadi, bersatunya bangsa-bangsa didunia menyerbu kalian seperti sekelompok orang menyerbu makanan”. Salah seorang sahabat bertanya: “apakah karena jumlah kami dimasa itu sedikit”. Rasulullah menjawab : “jumlah kalian banyak tapi seperti buih dilautan. Allah mencabut rasa takut dari dada musuh-musuh kalian dan Allah menanamkan penyakit ‘wahan’ dalam hati kalian.” Lalu ada yang bertanya lagi :“apakah penyakit ‘wahan’ itu ya rasulullah?” Beliau bersabda : “ Cinta kepada dunia dan takut mati!”. (Silsilah hadist shahih no.958).
Ya. Lihatlah kalian semua. sememangnya terjadi kini apa yang diungkapkan oleh junjungan besar kita lebih 1400 tahun dahulu bahawa kita ni ibarat buih2 di lautan. Jangan kata menanti kapal sebesar Semenanjung Malaysia menghentam, bahkan cukup sekadar ranting kayu yang kecil sudah mampu memecahkan buih2 di lautan itu. Mereka tidak perlu meghantar batalion askar untuk menghancurkan kita. Cukuplah dengan memberi sebiji bola pun mampu membuatkan beribu buih2 itu meninggalkan solat maghrib. Mereka hanya perlu memberi telefon bimbit sudah mampu membuatkan kita bergayut dengan ajnabi sehingga ke subuh hari. Merka hanya perlu memberikan McD untuk membuatkan sang anak2 buih akan meronta untuk singgah membeli makanan jasmani tapi mustahil akan meronta untuk menyinggahi masjid mengambil makanan rohani TANPA PERLU MEMBELI!!.
Lantas akan Allah tanamkan dihati kita akan penyakit wahan itu. Penyakit yang semakin menular dalam kalangan umat islam a.k.a buih ini. Tak perlu la nak berhipokrasi wahai aku dan kamu. Sebab aku pun sama je macam kamu. Siapa antara kita yang tak takut mati?? rata2 kita lebih sayangkan kehidupan dunia kita berbanding membuat persiapan untuk menghadapi saat yang pasti tiba itu. Tapi sudah lupakah kita dengan kalam Allah yang mengatakan bahawa andai kita lebih mencintai dunia ini lebih daripada Allah, Rasul dan Jihad dijalannya maka kita akan menunggu saat pembalasan dari Allah??
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri- isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah- rumah tempat tinggal yang kamu sukai, – (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehinggga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya) kerana Allah tidak akan memberi pertunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)”
(At Taubah : 24)
Oleh itu tibalah saat untuk kita mengkoreksi diri. Jangan sesekali berfikiran bahawa masa sudah terlambat. Aku dah terlalu banyak melakukan dosa. Tiada peluang lagi bagi aku. Semua itu adalah alasan untuk kita melengahkan masa untuk bertaubat.
“Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepadaNya; supaya Dia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) Dia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang soleh) akan pahala kelebihannya itu dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari kiamat yang besar (huru-haranya). (Surah Hud :3)
Oleh itu, aku kira kini bukan lagi masa untuk mengikut liuk lentok sang2 buih yang lain? Kini sudah tiba masanya untuk kita berubah dari menjadi buih kepada benda yang lebih gagah dan perkasa. Kini sudah tiba masa untuk kita membuat persediaan bagi menghadapi mati. Bukan masa mengejar dunia lantas melupakan ukhrawi. oleh itu…BERHIJRAHLAH!!!
Wallahualam…

 

Advertisements

1. Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

3. Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

4. Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

7. Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

8. Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.

9. Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

10. Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

NOTA PENULIS: Imam Hassan Al-Banna meninggal pada umur yang sangat muda,namun jasanya pada agama lebih besar dan lebih banyak daripada umurnya,cukup baginya di usia masih muda Allah mengambil nyawanya…namun kita belum tentu umur panjang bakti pada agama masih sedikit.

sumber : http://www.kekoh.blogspot.com/

 

sumber : http://www.hmetro.com.my/

PUTRAJAYA: Adegan ‘pelukan ghairah’ pasangan muda di depan Masjid Putra di sini, semakin menjijikkan sehingga pihak berkuasa terpaksa mengeluarkan lebih 180 surat hadir untuk soal siasat dalam tempoh sebulan terhadap pasangan kekasih kemaruk seks yang melakukan perbuatan tidak senonoh di lokasi terbabit.

Lokasi hangat yang hanya kira-kira 200 meter dari masjid berkenaan yang dikenali sebagai ‘dataran romantik’ itu semakin meriah dengan kegiatan berpelukan dan bercium secara terbuka pasangan kekasih terutama selepas solat Maghrib, setiap hari.

Bukan itu saja, adegan memberahikan sehingga terlupa azan Maghrib dan Isyak dilaungkan itu seolah-olah mengasyikkan pasangan terbabit untuk terus memainkan peranan bagi memuaskan nafsu masing-masing di depan khalayak, termasuk kanak-kanak yang mengunjungi kawasan itu.

Malah, bagi pasangan kekasih yang sudah ‘khayal’, mereka tidak segan silu beralih angin bagi meneruskan adegan seks sama ada di dalam kereta atau bergerak ke flet yang disewa pasangan bagi mengelak ditahan pihak berkuasa.

adui… ape nak jadi la ngan remaja ISLAM kat malaysia ni..x kire tempat..kat masjid pun jadi. hmm..ni layang mengundang bala dr ALLAH swt. kite yg baca ni jgn igt kite ni bagus sgt. amik iktibar.semoga ALLAH tetap memberi petunjuk dan hidayahnye kpd kite..amin..

wallahualam..

“Jadilah seperti batu, walau terus di hempas badai,

namun tegar bicara kebenaran” 

x semena2 aku terdetik nak buat kata2 yang agak puitis.huhu.. dan mungkin ini kata2 yg bersesuaian dengan status aku selaku seorg geologist(pengkaji batu) dan sebagai insan yg ingin menjadi dai’e d muka bumi ini.. 

aku terang la sikit dr kata2 aku kat atas ni..batu d dunia ni terus menerus mengalami proses luluhawa..namun dalam keadaan sebegitu.batu akan menceritakan semua perkara yang benar2 belaka.batu merupakan saksi yang melihat perubahan alam semesta ni sejak dahulu kala lagi. dalam mencari kebenaran tntg perkara2 lalu.pengkaji2 batu (geologist) akn mengkaji batu2 ini yang akn berbicara dengan penuh kejujuran..dan batu juga akn mngalami kitaran bermula dr bawah perut bumi dan berakhir juga di bawah sana..dan andai berpeluang akn kembali dengan komposisi yg same ke muka bumi. tu sedikit tntg batu..aku nak relate sikit ngan kehidupan kte d dunia selari dengan peranan kte dlm usaha menjadi dai’e d bumi ALLAH ni..mcm batu td..mmg kte akn di hidangkan dengan pelbagai cabaran dan halangan. namun kte perlu menguatkan keazaman untuk menyampaikan kebenaran yg ingin kte sampaikan..dan seperti batu juga kte bermula dr tanah dan akn kembali ke dalam tanah jugak. yang bezanye..batu akn kembali ke muka bumi mengikut kitarannya..


dan batu terdapat pelbagai jenis..batu yg bernilai dan menjadi keinginan ramai insan adalah batu permata. batu permata ni ade macam2 jenis. ade intan,zamrud,ruby dll. batu permata ni amat2 keras kalau d kelaskan dlm skala mohs berada pada nilai 7 – 10..mmg keras la tu..dan batu permata ini akn tahan dengan luluhawa yg berlaku d sekitarnya. pasal tu batu permata ni amat bernilai d pasaran.dan batu pemata yg paling tahan dan keras adalah intan..dalam nilai 10 dlm skala mohs. jd sy mengajak diri sy dan sahabat2 len untuk menjadi intan ataupun jenis2 batu permata yang lain.yang keras dan tahan luluhawa namun masih tetap menceritakan tntg perkara2 benar. bersam kita menjadi insan yg tetap menyampaikan kebenaran walaupun d sajikan dengan pelbagai mehnah dan tribulasi..so ape lg permata2 ISLAM??? do ur job!!! wallahualam..

by:ikutsukaati.blogspot.com

GGE 2152

Please define and discuss the concept of (i) Technology, (ii) Education, (iii) Instructional Media and (iv) Instructional Technology.  State the source/sources of your references.

(i) Technology

DEfinition -> the usage and knowledge of tools,techniques,crafts ,system or methods of organization in order to solve a problem or create an artistic perspective.

Concept-> significant affect human as well as other species’ ability to control and adapt to their natural environments.

-the system by which a society provides its members with those things needed for desire.

(ii)Education

Definition-> The process of training & developing of knowledge ,skill,mind,character  by formal schooling ,teaching ,training.

-systematic study of methods & theories of teaching & learnings.

Concept->students succeeding in relation to certain task which the students and his teacher have been engaged in for a considerable period of time -in terms of achievement relative to tasks.

-the term ‘education’ in the broad sense is not only a pedagogy one punctuating down to the basic meaning of term, it means to plunge a mans body ,mind & soul of ignorance.It enhances an individual’s personality & provides him confidence to reach out the world.

(iii) Instructional Media

DEfinition-> physical means to communicate instructional message

-software with the necessary hardware in a particular context instructional communication.

Concept->in general, instructional media are seen by educators as aids rather than substitution for the teacher.

A teacher spends a disproportionate amount of his time in routine chores-in collecting & assigning books & materials & in marking.

(iii) Instructional Technology

Definition -> The Use of a variety of teaching tools to improve student learning.

Concept->Instructional technologies are not limited to computers are not limited to computers in the classrooms.Instructional technology describes all tools that are used for teaching , learning such aas: camera, CD, players,PDA’s  GPS devices, computer-based probes,calculators & electronic tools we have to discover.

Sources

i) http://www.britannica.com/EBchecked/topic/448410/pedagogy/39076/Instructional-media?anchor=ref424112

ii) http://www.yourdictionary.com/education

 

 

Assalamualaikum wbkt…

Pejam celik,pejam celik dah abis 4 paper dah untuk final exam sem 1 untuk tahun 2 nie…rase mcm bru semalam datang ukm,nak start sem baru…soo far,ok lah..walau terkejar2 seket..coz diz sem tak der study week….per yang penting untuk exam nie..usaha+ doa +tawakal..dan insyaAllah..semoga memperoleh rahmat & keberkatan dari Allah SWT.Sebenarnya,saje2 ziarah blog nie…becoz dah lame sangat tak jenguk n membebel kat blog nie…so…dah alang2 singgah,membebel lah sikit kan..hhahaa..erm…esok exam komputer dalam pendidikan…Xstudy lagi nie…sebab bru jer blik exam…mungkin petang sikit study lah kott.hehe..Apepon,diharap paper esok ok jer dan dapat jawab dengan lancar..amin..Kepada rakan-rakan dan pensyarah2,,Dr Rosseni dan Cik Aidah..saya minta maaf jika ada salah dan silap sepanjang saya belajar subjek nie..Halalkan segala ilmu yang  Dr Rosseni & Cik Aidah ajarkan pada saya…Ada umur yang panjang,insyaAllah..jumpa lagi…Kepada rakan2 yang disayangi, Selamat Menduduki Peperiksaan..Saya doakan rakan-rakan memperolehi keputusan yang cemerlang..amin..sekian,wassalam….

Ketahuilah Wanita, Lelaki Teransang 30 Kali Sehari | iluvislam.com + discover the beauty of islam.

Malas toi r pose….

malas toi aku nak puasa…

puasa…ape kite rase time pose ni??nak wat kerja2 berat nak ke?nak bersukan?huishhh…penat tu..nak pegi kelas jalan kaki?mals giler…nak daki tangga kolej ibu zain??hadui…rase macam nak berbuka je…ni la keluhan yang kite dengar..bile pose ni..tido memang best..perut kosong..memang nyenyak r tido…

nak kongsi 1 cerita….

tentang hamid bourguiba..sahabat2 kenal??

die ni la tokoh islam yang tersohor…haha..cet..sebenarnye die ni la presiden tunisia 1957 hingga 1987. pada tahun 1961 die dah buat 1 tindakan drastik kepada penjawat awam negara die..die melarang penjawat awam diorg berpuasa!!!..nak tunjuk die ni memang betoi2 serius..die bersama kabinetnye makan lunch live kat t.v(tau pulak nak berjemaah.huhu)nak tau alasan pe yg die pakai untuk melarang penjawat awam negara die ni pose??nak ke tak aku cite je la ek??huhu.alasannye sebab dengan puasa ni menyebabkan penjawat awam negara die tak produktif..logik ke??memang tak logik..sedangkan perang badar pun berlaku time bulan ramadan kan?menang pulak tu..

kalu ikut sejarah sememangnye tak logik langsung perbuatan pak hamid tu..tapi kite kembali kepada keluhan yang kat atas td..memang kite tak boleh melawan ape yg si hamid tu ckp kalu berdasarkan situasi sekarang ni..memang umat islam tak produktif time bulan pose ni..jadi..saye menyeru diri saye n sahabat2 untuk bersama2 menangkis kate2 hamid bourguiba tu..kite buktikan umat islam sangat produktif time bulan ramadan ni..semakin rajin belajar.semakn tangkas buat kerja.semakin laju berlari..dan yang penting semakin produktif beribadah kepada ALLAH swt..

‘puasa pemangkin produktiviti berkesan’

share dari:http://ikutsukaati aku.blogspot

Santapan Rohani

Ops..Nampak macam terlampau lama aku tak update blog ni. Agak sibuk dengan perkara2 dunia sekarang ni. Maaf kepada pembaca2 blog aku yang setia (padahal takde pun). Aku seperti tak berkesempatan sangat nak update. Al Maklum la hidup bujang tanpa internet. Lain la kalau ada kalangan korang yang nak sponsor laptop beserta broadband kat aku.haha.

Seperti yang aku katakan pada entry di awal ramadan dulu aku nak ceritakan tentang tahap2 puasa berdasarkan petikan kitab ihya’ ulumuddin oleh Imam Al Ghazalli. So sekarang ni masa aku untuk menebus hutang aku tu.

Imam Al Ghazalli membahagikan puasa kepada 3 tahap :

1. Puasa awam
2. Puasa Khawwas (khas)
3. Puasa Khawasil khawwas (khusus lagi khusus)

1.Maksud puasa am ni mesti korang dah boleh agak. Nama pun awam. Ala..macam tandas awam. Siapa pun boleh masuk. Tiada pangkat. Geng2 yang puasa pada tahap ni just perut je tahan dan tekak dari lapar dan dahaga. Kalau nak lagi tepat maksudnya ialah menahan perut dan kemaluan dari memenuhi kehendak syahwat. Puasa sebegini hanya sekadar meninggalkan makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa. Kira ni puasa pada tahap yang paling rendah la.

Memang tempat mengosongkan perut pun.haha

2. Puasa khas ni aku istilahkan sebagai puasa VIP.Puasa VIP ni memang advance la dari puasa awam ni. Bukan je perut je tahan. Semua anggota pun turut bertahan dari melakukan perkara2 maksiat.Orang pada tahan ni mampu menahan pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota badan dari melakukan dosa. Orang yang puasa pada tahap ini akan cuba menjaga akhlak dan melakukan pekara-perkara sunat bagi menambahkan lagi kualiti puasanya.

Layanan high class

3.Puasa khas lagi khas ni aku istilahkan sebagai puasa VVIP. Orang2 pada tahap ni pula dapat menahan hati dari keinginan yang buruk dan dari memikirkan sesuatu selain dari Allah secara total. Puasa akan terbatal pada tahap ini lantaran memikirkan perkara-perkara selain dari Allah dan hari akhirat. Puasa seperti ini ialah tahap para nabi, al-Siddiqin dan al-Muqarrabin. Golongan Arbab Al Qulub ( Penyerahan hati nurani kepada ALLAH) berkata

Sesiapa yang pada siang Ramadhan tergerak keinginannya mencari apa yang akan dimakan ketika berbuka puasa, maka ditulis satu kesalahan, kerana ianya lahir dari sikap kurang percaya kepada pemberian Allah dan kurang yakin terhadap rezekinya yang telah dijanjikan.

Bertambah high class

Untuk kita mencapai tahap ketiga ni memang susah la. So kita cuba untuk mencapai pada tahap kedua ni. Imam Al Ghazalli ada juga menyatakan 6 kaedah untuk mencapai puasa tahap khusus ni. Apa lagi.. Copy je la..hehe

  • Menundukkan pandangan dan menahan dari melihat perkara yang tercela dan dibenci oleh syariat serta dari segala perkara yang boleh menggangu dan melalaikan hati dari mengingati Allah S.W.T.
  • Memelihara lidah dari menuturkan perkataan yang tidak berfaedah seperti gurau senda, mengumpat, dusta dan sebagainya. Hendaklah lebih banyak berdiam diri, memperbanyakkan zikir dan membaca al-Quran.
  • Menahan dari mendengar perkataan yang dibenci oleh syarak. Ini kerana setiap perkataan yang diharamkan dituturkan maka haram juga didengar. Justeru, Allah Menyamakan pendengaran haram dengan memakan harta haram seperti firman-Nya:

Maksudnya:
“Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya).”
(Surah al-Maidah: 42)

  • Menahan anggota tubuh badan dari melakukan dosa seperti menahan tangan dan kaki dari perkara yang dilarang dan menahan perut dari perkara-perkara syubhat ketika berbuka. Ini kerana tidak ada makna berpuasa sekiranya pada siang hari menahannya dari makanan halal tetapi berbuka dengan makanan haram.
  • Tidak berlebihan ketika berbuka dengan makanan halal sehingga perut penuh dengan makanan tersebut. Ini kerana tidak ada bekas yang lebih dibenci oleh Allah dari perut yang penuh dengan makanan halal. Bagaimana mungkin seseorang itu mampu mematahkan keingginan syahwatnya dan mengalahkan musuhnya sedangkan ketika berbuka ia seolah-olah hendak mengembalikan semula makanan yang terlepas ketika ia berpuasa pada siang harinya. Hingga sesetengah mereka memakan makanan yang tidak biasa dimakannya ketika hari tidak diwajibkan berpuasa.
  • Hendaklah timbul dalam hatinya rasa takut dan penghargaan kepada Allah, kerana dia tidak tahu sama ada puasanya diterima oleh Allah dan termasuk di kalangan orang yang berjaya, ataupun puasanya tidak diterima lalu dia termasuk di kalangan orang yang celaka.

So setelah aku ceritakan tahap2 puasa ni puasa ni. Aku mengajak korang2 semua join aku untuk memikirkan kembali di mana tahap puasa kita? Adakah mata kita masih melihat awek2 cun di jalanan? Adakah lidah kita masih mengumpat dan memburukkan orang lain? Adakah telinga kita masih mendengar perkara2 lagha? Adakah kaki kita masih berjalan ke arah kemaksiatan? Adakah tangan kita masih menaip mesej kepada insan2 ajnabi? Adakah hati kita masih teringat akan juadah berbuka? Ke teringat si dia yang kesepian? Atau teringat baju kurung yang masih belum siap untuk digayakan di pagi raya? Ahh..terlalu banyak dosa di bulan barakah ni.. Adakah kita hanya berlapar dahaga tanpa sebarang erti??

wallahualam…

Puasa??For what??

Melihat kepada keberlumbaan teman2 di Facebook yang mengucapkan selamat berpuasa kepada teman2 Facebook masing2 membuatkan aku terdetik terfikir adakah status yang kita buat tu adalah sebenar2 apa yang kita maksudkan dari penulisan status tu ataupun hanya sekadar untuk mengikut arus dan status rakan2 lain di laman sosial popular tu. Adakah kata2 selamat berpuasa dan selamat beribadah itu meresap dalam sanubari kita? Adakah kita telah memulakan langkah pertama ibadah kita seawal malam 1 Ramadan ini? Ataupun kita masih enak beronline dan mengupload gambar2 sekitar konvokesyen yang baru berlangsung?


Di sini aku ingin mencoret sikit tentang Ibadah puasa ni. Sebenarnya benda biasa je pun. Yang saban tahun kita boleh dengar pabila tibanya bulan yang dikatakan madrasah tarbiyyah ini. Mari kita lihat ayat yang digunakan oleh para ulama’ untuk mengistimbat hukum berpuasa ini..

“Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa ”

(Al-Baqarah :183 )

Aku nak bercakap sikit tentang ayat yang aku boldkan kat atas ni. Apa tujuan kita disyariatkan berpuasa? Bermula dengan “wahai orang2 yang beriman”. Seterusnya “diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa” dan diakhiri dengan “agar kamu sekalian bertaqwa”.

Aku cuba kaitkan dengan proses yang biasa berlaku de sekitar kita. Apa2 la.. Makan ke, buat ketul ais ke, buat kuih raya ke.. Semua mengikut resmi yang sama. Terdapat input, proses dan output. Kita bercakap tentang input terlebih dahulu. Dalam proses tarbiyah ramadan ini inputnya adalah “orang2 beriman” seperti ayat yang terdapat diatas. Bukan dikatakan orang Islam tetapi orang beriman. So kalau ada orang islam tu tak puasa tanpa keuzuran agak2 dia tu beriman tak?? Tapi aku rasa insyaallah kita semua ni tergolong dari golongan orang2 yang beriman. So dah lepas syarat untuk menjadi input dalam proses tarbiyyah Ramadan ni.

Seterusnya kita masuk pulak kepada proses yang berlaku. Proses ni mengambil masa sekitar 29 hari untuk menghasilkan output yang kita belum pasti produk gagal ataupun produk berjaya. Dalam proses ni ada 3 kategori tahap yang dikatakan mengikut Imam Al Ghazali dalam karyanya iaitu Ihya Ulumuddin. Pertama puasa umum, kedua puasa khusus dan ketiga puasa khusus lagi khusus. Tentang keterangan untuk 3 kategori ni. Nanti aku cerita kat entry lain.Tungggu…. Dalam proses ni kita mendapat banyak kelebihan. Semuanya dilipatgandakan. Nak2 pulak kalau kita dapat bertemu dengan malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Masyuk siot.. Dalam proses ni kalau rasa nak menjadi output yang bejaya kelak kena la mempertingkatkan ibadah. Buat la overtime sikit2. Macam2 boleh buat dari sekecil perkara sehingga sebesar2 perkara..

Now kita akan masuk kepada output yang kita harap2 kan untuk terhasil. Seperti ayat diatas output yang diharapkan adalah untuk melahirkan insan2 yang penuh ketakwaan. Sekarang apa yang kita faham tentang takwa?? Takwa dari segi bahasa dikatakan takut kepada Allah. Ada juga yang menafsirkan dengan melaksanakan apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah. Seterusnya aku copy paste sikit tentang kata2 ulama’ yang berkait dengan takwa ni..

* Saidina Ali berkata: Takwa ialah takut kepada Tuhan yang mulia, beramal dengan kitab yang diturunkan. Reda dengan sedikit dan bersiap sedia untuk hari kesudahan.

* An-Nasr Abazi berkata: Takwa ialah seorang hamba bertakwa atau memelihara selain daripada Allah.

* Abu Bakar Muhammad ar-Rauzabari berkata: Takwa ialah menjauhi apa yang menjauhimu daripada Tuhan.

* Talq bin Habib berkata: Takwa ialah amalan dengan ketaatan Allah atas cahaya Allah.

* Abu Hafs berkata: Takwa hanya pada halal semata-mata dan bukan yang lain.

* Dikatakan juga takwa mempunyai peringkat: Bagi orang awam dengan selamat daripada syirik. Bagi orang khusus dengan selamat daripada maksiat.

Setelah mengetahui tentang proses yang berlaku di atas ni cuba kita selidiki dan renung kembali. Setelah beberapa kali kita mengikuti proses ini sejak kecila adakah kita telah menjadi output yang berjaya? Atau kita hanya sekadar berjaya untuk merasai lapar dan dahaga? Ataupun kita hanya menanti tibanya Raya? Ke kita menanti berbuka percuma di masjid2 sekitar kita? Jadi untuk Ramadan kali ini bersama kta berusaha menuju ke arah output yang diharapkan selari dengan firman Allah seperti di atas tadi..Jangan kita hanya bersemangat di awal Ramadan ni je tapi di pertengahan kelak “habuk pun trak!!”

wallhualam…

Alhamdullillah,syukur ke hadrat Illahi kerana izinya saya akhirnya berjaya menyiapkan tugasan seterusya iaitu membuat excel. Sebenarnya, saya dan dua lagi kawan saya sudah sedikit terlewat menyiapkan tugasan  ini berbanding dengan rakan -rakan yang lain..Ini disebabkan kami sering terlewat masuk kelas pada setiap hari isnin.Sebenarnya, kami sedih dan berat hati untuk masuk lewat ke kelas,tapi memang tak dapat dielakkan kerana sebelum kelas ini,kami ada kelas di FST dari pukul 2-3petang.Jadi,kami mengambil sedikit masa untuk pergi ke kelas Komputer dalam Pendidikan yang bertempat di makmal 3,fakulti pendidikan.Cuba bayangkan ,betapa kelam kabutnya kami nak solat zohor lagi,nak kejar bas lagi dan kadang-kadang jika tiada bas,terpaksa lah kami berjalan kaki dari FST ke Fpend, tapi cepat macammana pon kami tetap lambat juga ke kelas.huhu…Hanya Allah saja yang tahu apa perasaan  waktu itu..Tetapi  semua penat lelah,gelisah dan risau kami itu tiba-tiba hilang,diterbangkan angin apabila setiap kali menjejakkan kaki di kelas.Ini kerana pensyarah kami,Dr Rosseni mahupun Cik Aida sentiasa memahami dan bertolak ansur dengan kelewatan kami ke kelas.Alangkah bersyukur dan leganya kami mendapat 2 orang pensyarah yang baik hati seperti mereka.Walauapapun,kami akan sedaya upaya sampai awal ke kelas,sebab kami tidak mahiu ketinggalan lagi dari kawan-kawan yang lain.Bagi tugasan minggu ini pula,pada awalnya,agak sukar untuk menyiapkan .Ini mungkin kerana kami tak nampak lagi bagaimana nak letakkan formula bagi stiap cell dalam Excel tersebut.Tapi setelah mendapat tunjuk ajar dari Cik Aida serta mendapat pertolongan dari kawan-kawan sekelas, saya berjaya memahami dan menyiapkan tugasan membuat Excel ini.Akhir kata semoga pelajaran minggu ini akan saya ingat dan manfaatkan sepanjang hidupn saya kelak….InshaAllah……

ini secara keseluruhan daripada tugasan excel saya: