Archive for January, 2011


GE 2153

REFLEKSI UNTUK TUGASAN MINGGU KE-2

Assalamualaikum wbkt…

Pada minggu ini, saya dan kawan-kawan saya  ingatkan tutorial dah bermula.Jadi dalam pukul 9 lebih,hari jumaat (sepatutnya kelas pukul 8 pagi,tapi lewat bangun) saya pun datang ke makmal 4 fakulti pndidikan.Setibanya saya di sana,saya dapati tiada hanya kawan-kawan saya sahaja yang ada.Saya berasa hairan kerana kenapa  kelas tidak bermula lagi. Rupa-rupanya, tutorial bermula pada minggu depan. Jadi,tiada kelas pada hari tersebut..dan kami hanya kelas di KTAMS.(pergi makan..heheee)… dan pada pukul 10.00 pagi, kami pergi ke dewan budiman untuk kuliah pertama subjek ini…Pada hari tersebut,kami hanya diberi penerangan mengenai t konsep teknologi pendidikan, kegunaannya dalam pendidikan dan kepentingan teknologi dalam pendidikan kita….Keseluruhannya, kami dapat banyak pengalaman dan menyedari kepentingan teknologi dalam pendidikan…

~AWAK SUDI JADI ISTERI KEDUA SAYA??~

“Awak sudi jadi isteri kedua saya?” tanya Syazni tegas dan yakin. 

Tiba-tiba mata Fulanah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.

“Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!” pekik Fulanah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Syazni liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fulanah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fulanah langsung tidak selari dengan penampilannya.

“Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya… ” Fulanah mula sebak.

“Tak. Maksud saya…”

“Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!” potong Fulanah dengan kasar.

“Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?” suara Fulanah semakin tinggi, setinggi egonya.

Syazni diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fulanah’ di sebalik Fulanah yang dia kenal selama ini. Fulanah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Syazni seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu. Syazni muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

“Ada hikmah,” bisik hati kecil Syazni, sekecil pandangannya terhadap Fulanah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Syazni sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak. Keyakinan serta keaktifan Syazni berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam persatuannya. Malah, Syazni dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama.

Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fulanah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Syazni. Bagi Fulanah, Syazni seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Syazni melamarnya menjadi isteri kedua. Syazni masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fulanah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fulanah, namun sikap Fulanah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Syazni tersebut.

Bagi Fulanah, Syazni tak ubah seperti lelaki lain. Gerak kerja dakwah Syazni berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu kehilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Syazni semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya. Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Syazni – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Syazni.

Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Syazni dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Syazni sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Syazni menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fulanah atau tidak? Syazni bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Syazni berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya.

Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Syazni mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fulanah.

“Awak sudi jadi isteri kedua saya?” tanya Syazni tanpa segan silu.

“Sudi,” jawab Nusaibah ringkas.

“Er, betul ke ni?” tergagap Syazni menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Syazni.

“Kenapa saya?” tanya Syazni ingin tahu.

“Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak,” jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.

“Baiklah,” jawab Syazni tersenyum.
Akhirnya, Syazni dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Syazni terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Syazni semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Syazni membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya. Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Syazni. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

“Abang, saya nak tanya boleh?” sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

“Ye sayang?” jawab Syazni sambil memandu.

“Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang,” luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.

“Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa,” Syazni menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.

“Yeke? Dia datang program tu rupanya,” jawab Nusaibah riang.

Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Syazni dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Syazni yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Syazni aktif dalam dakwah sebelum ini.

“Kita dah sampai,” Syazni membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya.

Syazni berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

“Itu isteri pertama abang,” Syazni menuding jari ke arah khemah tersebut

“Mana bang?” Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Syazni.

“Tak nampak pun,” Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

“Siapa nama isteri pertama abang?” Nusaibah sangat berdebar.

Syazni tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.

“PERJUANGAN, ” jawab Syazni.

***************

Sedarlah semua wahai muslimah serikandi dan perwira Islam … kalian akan dimadukan!
Jika dirimu bakal seorang isteri…

Terimalah kenyataan bahawa anda akan dimadukan, bahkan anda bukan isteri pertama yang bakal dikahwini tetapi anda adalah bakal isteri kedua kerana isteri pertama bagi suamimu ialah perjuangan Islam!

Perkahwinan ini telah lama dilangsungkan…

Kehadiran dirimu adalah untuk bersama berganding bahu memperjuangkan islam bukan menjadi batu penghalang perjuangan suamimu. Janganlah jadikan dirimu sebagai punca serta merendahkan harga diri mu dengan terjadinya perceraian suamimu dengan isterinya yang pertama iaitu perjuangan islam!

Jika dirimu bakal seorang suami…

Terimalah bahawa anda bukanlah suami yang pertama yang bakal dinikahinya atau insan yang pertama yang dicintai dan disayangi oleh bakal isterimu! Bahkan dirimu adalah insan yang kedua yang dicintainya, kerana suami yang pertama baginya ialah perjuangan islam dan memartabatkannya.

Dia mencintaimu kerana dirimu mencintai islam dan memperjuangkan islam. Jika dirimu tidak sedemikian, sekelumit cinta pun tidak akan lahir dalam sanubari isterimu…

Bantulah isterimu atau suamimu dan kuatkanlah dia untuk meneruskan perjuangan islam ke serata dunia!!Takbir ! Allahuakbar!

sumber: http://www.iluvislam.com

Awak cakap saya tak cantik?!”

“Memang tak cantik pun. Dahi jendol, dagu leper. Hah tu apa tu? Nasi lemak 50 sen!”
Begitulah satu babak dalam filem ‘Cuti-cuti Cinta’, dengan Farid Kamil sebagai pelakonnya menunjuk kepada buah d*** Nora Danish, yang dirujuk sebagai nasi lemak 50 sen!
Apa kata kita?
Pertama kali melihat iklan trailer filem tersebut, aku tak dapat tangkap dialog sebenar, sehinggalah aku menontonnya buat kali kedua.
Lawak bodoh – itu yang pertama sekali terlintas di kepala. It’s a lame joke, with double meaning. And more. it’s not funny!
Dialog itu bagi aku, masih boleh diterima, sekiranya Farid Kamil tidak menunjuk kepada ‘ehem-ehem’ Nora Danish. Tapi bila dah tunjuk tu, aku fikir budak kecik pun boleh faham!
Ekploitasi Wanita
Aku mula kenal perkataan eksploitasi wanita bila diminta membuat karangan berkenaan kesan baik dan buruk iklan di sekolah rendah. Dan masa itu, kakak aku yang memberi poin ini, aku tulis jugak walaupun aku belum faham benar apa maksud eksploitasi.
Wanita memang sejak dulu sampai sekarang menjadi marketing tools, baik untuk iklan pakaian, iklan kereta, iklan kelengkapan rumah, hatta iklan minuman dan makanan sekalipun. Pendek kata, semua yang ada badan seorang wanita boleh dijadikan bahan penarik.
Majalah, surat khabar, billboards, iklan TV, semuanya ‘mempromosi kecantikan’ wanita.
Sasarannya? Tidak lain, tentunya perempuan sendiri, lelaki ‘pencinta wanita’, malah kanak-kanak juga!
Pengaruh kepada kanak-kanak
“Nasi lemak 50 sen tu t***k ke Ibu?”
Apa kita rasa kalau tiba-tiba esok anak kita tanya macam ni? Marah?
Kenapa tidak gelak guling-guling? Kan lawak tu. Kalau masa tonton iklan tu kita boleh gelak kenapa tidak kali ni?
Janganlah murah sangat!
Dan bagi perempuan (atau, wanita) pandai-pandailah katakan tidak pada eksploitasi-murah-melampau seperti ini. Itu kan aset kamu!
Gela-gelak juga, tapi biarlah kamu tahu di mana sempadan untuk bergurau. Jangan sekali-kali benarkan lelaki melelong aset kamu semurah itu..
..dan sebaiknya tutuplah dada kamu dengan tudung selayaknya.
“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir.” (an-Nur: 31)

 

Parti buih ataupun “Bubble party” dalam “mother tounge” aku adalah perkara yang sinonim di negara barat. Tapi dekat malaysia pun dah ada dah. Biasa la.. Malaysia kan negara membangun. kalau tiada pesta2 macam ni, kuno la. Tak up to date la kan. Tapi bukan tu yang aku nak ceritakan. Tapi nak cerita tentang pesta buih yang lain. mari kita merujuk hadith nabi ni..

“Akan terjadi, bersatunya bangsa-bangsa didunia menyerbu kalian seperti sekelompok orang menyerbu makanan”. Salah seorang sahabat bertanya: “apakah karena jumlah kami dimasa itu sedikit”. Rasulullah menjawab : “jumlah kalian banyak tapi seperti buih dilautan. Allah mencabut rasa takut dari dada musuh-musuh kalian dan Allah menanamkan penyakit ‘wahan’ dalam hati kalian.” Lalu ada yang bertanya lagi :“apakah penyakit ‘wahan’ itu ya rasulullah?” Beliau bersabda : “ Cinta kepada dunia dan takut mati!”. (Silsilah hadist shahih no.958).
Ya. Lihatlah kalian semua. sememangnya terjadi kini apa yang diungkapkan oleh junjungan besar kita lebih 1400 tahun dahulu bahawa kita ni ibarat buih2 di lautan. Jangan kata menanti kapal sebesar Semenanjung Malaysia menghentam, bahkan cukup sekadar ranting kayu yang kecil sudah mampu memecahkan buih2 di lautan itu. Mereka tidak perlu meghantar batalion askar untuk menghancurkan kita. Cukuplah dengan memberi sebiji bola pun mampu membuatkan beribu buih2 itu meninggalkan solat maghrib. Mereka hanya perlu memberi telefon bimbit sudah mampu membuatkan kita bergayut dengan ajnabi sehingga ke subuh hari. Merka hanya perlu memberikan McD untuk membuatkan sang anak2 buih akan meronta untuk singgah membeli makanan jasmani tapi mustahil akan meronta untuk menyinggahi masjid mengambil makanan rohani TANPA PERLU MEMBELI!!.
Lantas akan Allah tanamkan dihati kita akan penyakit wahan itu. Penyakit yang semakin menular dalam kalangan umat islam a.k.a buih ini. Tak perlu la nak berhipokrasi wahai aku dan kamu. Sebab aku pun sama je macam kamu. Siapa antara kita yang tak takut mati?? rata2 kita lebih sayangkan kehidupan dunia kita berbanding membuat persiapan untuk menghadapi saat yang pasti tiba itu. Tapi sudah lupakah kita dengan kalam Allah yang mengatakan bahawa andai kita lebih mencintai dunia ini lebih daripada Allah, Rasul dan Jihad dijalannya maka kita akan menunggu saat pembalasan dari Allah??
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri- isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah- rumah tempat tinggal yang kamu sukai, – (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehinggga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya) kerana Allah tidak akan memberi pertunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)”
(At Taubah : 24)
Oleh itu tibalah saat untuk kita mengkoreksi diri. Jangan sesekali berfikiran bahawa masa sudah terlambat. Aku dah terlalu banyak melakukan dosa. Tiada peluang lagi bagi aku. Semua itu adalah alasan untuk kita melengahkan masa untuk bertaubat.
“Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepadaNya; supaya Dia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) Dia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang soleh) akan pahala kelebihannya itu dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari kiamat yang besar (huru-haranya). (Surah Hud :3)
Oleh itu, aku kira kini bukan lagi masa untuk mengikut liuk lentok sang2 buih yang lain? Kini sudah tiba masanya untuk kita berubah dari menjadi buih kepada benda yang lebih gagah dan perkasa. Kini sudah tiba masa untuk kita membuat persediaan bagi menghadapi mati. Bukan masa mengejar dunia lantas melupakan ukhrawi. oleh itu…BERHIJRAHLAH!!!
Wallahualam…

 

1. Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

3. Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

4. Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

7. Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

8. Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.

9. Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

10. Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

NOTA PENULIS: Imam Hassan Al-Banna meninggal pada umur yang sangat muda,namun jasanya pada agama lebih besar dan lebih banyak daripada umurnya,cukup baginya di usia masih muda Allah mengambil nyawanya…namun kita belum tentu umur panjang bakti pada agama masih sedikit.

sumber : http://www.kekoh.blogspot.com/

 

sumber : http://www.hmetro.com.my/

PUTRAJAYA: Adegan ‘pelukan ghairah’ pasangan muda di depan Masjid Putra di sini, semakin menjijikkan sehingga pihak berkuasa terpaksa mengeluarkan lebih 180 surat hadir untuk soal siasat dalam tempoh sebulan terhadap pasangan kekasih kemaruk seks yang melakukan perbuatan tidak senonoh di lokasi terbabit.

Lokasi hangat yang hanya kira-kira 200 meter dari masjid berkenaan yang dikenali sebagai ‘dataran romantik’ itu semakin meriah dengan kegiatan berpelukan dan bercium secara terbuka pasangan kekasih terutama selepas solat Maghrib, setiap hari.

Bukan itu saja, adegan memberahikan sehingga terlupa azan Maghrib dan Isyak dilaungkan itu seolah-olah mengasyikkan pasangan terbabit untuk terus memainkan peranan bagi memuaskan nafsu masing-masing di depan khalayak, termasuk kanak-kanak yang mengunjungi kawasan itu.

Malah, bagi pasangan kekasih yang sudah ‘khayal’, mereka tidak segan silu beralih angin bagi meneruskan adegan seks sama ada di dalam kereta atau bergerak ke flet yang disewa pasangan bagi mengelak ditahan pihak berkuasa.

adui… ape nak jadi la ngan remaja ISLAM kat malaysia ni..x kire tempat..kat masjid pun jadi. hmm..ni layang mengundang bala dr ALLAH swt. kite yg baca ni jgn igt kite ni bagus sgt. amik iktibar.semoga ALLAH tetap memberi petunjuk dan hidayahnye kpd kite..amin..

wallahualam..

“Jadilah seperti batu, walau terus di hempas badai,

namun tegar bicara kebenaran” 

x semena2 aku terdetik nak buat kata2 yang agak puitis.huhu.. dan mungkin ini kata2 yg bersesuaian dengan status aku selaku seorg geologist(pengkaji batu) dan sebagai insan yg ingin menjadi dai’e d muka bumi ini.. 

aku terang la sikit dr kata2 aku kat atas ni..batu d dunia ni terus menerus mengalami proses luluhawa..namun dalam keadaan sebegitu.batu akan menceritakan semua perkara yang benar2 belaka.batu merupakan saksi yang melihat perubahan alam semesta ni sejak dahulu kala lagi. dalam mencari kebenaran tntg perkara2 lalu.pengkaji2 batu (geologist) akn mengkaji batu2 ini yang akn berbicara dengan penuh kejujuran..dan batu juga akn mngalami kitaran bermula dr bawah perut bumi dan berakhir juga di bawah sana..dan andai berpeluang akn kembali dengan komposisi yg same ke muka bumi. tu sedikit tntg batu..aku nak relate sikit ngan kehidupan kte d dunia selari dengan peranan kte dlm usaha menjadi dai’e d bumi ALLAH ni..mcm batu td..mmg kte akn di hidangkan dengan pelbagai cabaran dan halangan. namun kte perlu menguatkan keazaman untuk menyampaikan kebenaran yg ingin kte sampaikan..dan seperti batu juga kte bermula dr tanah dan akn kembali ke dalam tanah jugak. yang bezanye..batu akn kembali ke muka bumi mengikut kitarannya..


dan batu terdapat pelbagai jenis..batu yg bernilai dan menjadi keinginan ramai insan adalah batu permata. batu permata ni ade macam2 jenis. ade intan,zamrud,ruby dll. batu permata ni amat2 keras kalau d kelaskan dlm skala mohs berada pada nilai 7 – 10..mmg keras la tu..dan batu permata ini akn tahan dengan luluhawa yg berlaku d sekitarnya. pasal tu batu permata ni amat bernilai d pasaran.dan batu pemata yg paling tahan dan keras adalah intan..dalam nilai 10 dlm skala mohs. jd sy mengajak diri sy dan sahabat2 len untuk menjadi intan ataupun jenis2 batu permata yang lain.yang keras dan tahan luluhawa namun masih tetap menceritakan tntg perkara2 benar. bersam kita menjadi insan yg tetap menyampaikan kebenaran walaupun d sajikan dengan pelbagai mehnah dan tribulasi..so ape lg permata2 ISLAM??? do ur job!!! wallahualam..

by:ikutsukaati.blogspot.com

GGE 2152

Please define and discuss the concept of (i) Technology, (ii) Education, (iii) Instructional Media and (iv) Instructional Technology.  State the source/sources of your references.

(i) Technology

DEfinition -> the usage and knowledge of tools,techniques,crafts ,system or methods of organization in order to solve a problem or create an artistic perspective.

Concept-> significant affect human as well as other species’ ability to control and adapt to their natural environments.

-the system by which a society provides its members with those things needed for desire.

(ii)Education

Definition-> The process of training & developing of knowledge ,skill,mind,character  by formal schooling ,teaching ,training.

-systematic study of methods & theories of teaching & learnings.

Concept->students succeeding in relation to certain task which the students and his teacher have been engaged in for a considerable period of time -in terms of achievement relative to tasks.

-the term ‘education’ in the broad sense is not only a pedagogy one punctuating down to the basic meaning of term, it means to plunge a mans body ,mind & soul of ignorance.It enhances an individual’s personality & provides him confidence to reach out the world.

(iii) Instructional Media

DEfinition-> physical means to communicate instructional message

-software with the necessary hardware in a particular context instructional communication.

Concept->in general, instructional media are seen by educators as aids rather than substitution for the teacher.

A teacher spends a disproportionate amount of his time in routine chores-in collecting & assigning books & materials & in marking.

(iii) Instructional Technology

Definition -> The Use of a variety of teaching tools to improve student learning.

Concept->Instructional technologies are not limited to computers are not limited to computers in the classrooms.Instructional technology describes all tools that are used for teaching , learning such aas: camera, CD, players,PDA’s  GPS devices, computer-based probes,calculators & electronic tools we have to discover.

Sources

i) http://www.britannica.com/EBchecked/topic/448410/pedagogy/39076/Instructional-media?anchor=ref424112

ii) http://www.yourdictionary.com/education